Pielgrzymka wspólnoty do miejsc świętych na Kociewiu

Podróże z duszą: Pielgrzymka wspólnoty do miejsc świętych na Kociewiu

26 września 2020 w sobotę rozpoczęliśmy nasz nowy rok pracy wspólnotowej w tradycyjny już sposób – pielgrzymką. Tym razem Ela  – koordynator lokalny wybrała dla nas bardzo piękną trasę: sanktuarium w Piasecznie, zamek w Gniewie, bazylika w Pelplinie… Początkowo plany zawierały jeszcze inne elementy, w tym dotarcie do bł. Doroty do Mątowów Wielkich. Jednak celu tego, (zamienionego w pewnym momencie na arboretum w Wirtach, jako położonego bliżej Pelplina) ze względów czasowych ostatecznie nie osiągnęliśmy. W pielgrzymce brały udział same panie (jeżeli nie liczyć pana kierowcy autokaru): dziewięć wspólnotowiczek z WŻCh oraz cztery zaproszone koleżanki. Ksiądz Jarek – asystent wspólnoty, nie mógł niestety pojechać z nami ze względu na wyjątkowy nawał pracy, wynikający m.in. z pandemii.

W Piasecznie, w sanktuarium Matki Bożej Królowej Pomorza i Matki Jedności zatrzymałyśmy się najpierw przy Studzience. Tam napiłyśmy się i nabrałyśmy wody w zabrane ze sobą naczynia. Jest to miejsce, gdzie w XIV wieku (albo i wcześniej) miał zostać cudownie uzdrowiony sparaliżowany syn smolarza, gdy napił się wody ze źródełka, które wskazała Matka Boża. Pomodliłyśmy się tutaj różańcem św. w intencji naszej przyjaciółki. Potem udałyśmy się do świątyni, po której oprowadził nas sympatyczny – młody ale bardzo kompetentny pan przewodnik. Sanktuarium w Piasecznie jest wg niego najstarszym miejscem objawień Matki Bożej na Pomorzu – pielgrzymowała do niego już sama bł. Dorota. Znajduje się tam słynąca łaskami cudowna figura, która niestety jest obecnie w renowacji. Cały kościół, do którego ufundowania przyczynił się m.in. król Jan III Sobieski, podlega w obecnej chwili intensywnemu remontowi. Nie przeszkodziło nam to jednak w podziwianiu rokokowego wnętrza kościoła, słuchaniu opowieści o burzliwej historii tego miejsca i przede wszystkim w pomodleniu się do Matki Bożej z wdzięcznością i z prośbą.

Następnym etapem naszej pielgrzymki-wycieczki był Gniew, gdzie pospacerowałyśmy około pół godzinki w okolicach zamku, który z roku na rok jest coraz piękniej odnowiony i zagospodarowywany pod kątem goszczenia turystów, urlopowiczów i innych grup różnego rodzaju. W Gniewie podziwiałyśmy też przepiękną panoramę i starorzecze Wisły leniwie płynącej wśród zarośli wierzbowych, łęgów, pól i pastwisk.

Najwięcej czasu spędziłyśmy jednak w bazylice katedralnej Wniebowzięcia NMP w Pelplinie. Nie wiem jak inne osoby, ale ja byłam pod wielkim wrażeniem piękna tego miejsca, jednego z nielicznych w Polsce, które ocalało nienaruszone z pożogi wojennej, a właściwie to przetrwało wiele pożóg wojennych. Odwiedziłam je ostatnio wiele lat temu – nie pamiętam nawet kiedy. Od tego czasu katedra dzięki intensywnym pracom konserwatorskim bardzo wypiękniała. Dzięki panu Hinzowi – przewodnikowi, który w nietypowy sposób z wielką pasją i kompetencją odkrywał przed nami skarby i tajemnice bazyliki udało się wejść nawet na samą górę ponad sklepienia, gdzie podziwiałyśmy konstrukcję sklepień i koło deptakowe. Niestety pelplińska Biblia Gutenberga, jedna z 48 zachowanych na świecie i jedyna w Polsce, nie jest już dostępna dla turystów – można zobaczyć tylko jej kopię. Przewodnik opowiedział nam ciekawą historię jej ocalenia w czasie II wojny światowej. Dość powiedzieć, że przewędrowała pół świata wraz z żołnierzami i urzędnikami II Rzeczpospolitej, by ostatecznie znaleźć się w Kanadzie, skąd na fali odwilży w 1959 roku wróciła do Pelplina.

Gdy zebrałyśmy się w końcu przy autokarze w Pelplinie okazało się, że jest już tak późno, iż musimy wracać do Trójmiasta . Nie martwimy się jednak, gdyż mamy nadzieję, że bł. Dorotę z Mątowów i arboretum pod Zblewem odwiedzimy być może w następnym roku. Dziękujemy za tak wartościową pielgrzymkę-wycieczkę, która stanowi dobry początek nowego roku pracy wspólnotowej.